مطالب مفید و جذاب

موزیک،علمی،پزشکی،تفریحی،شاد،سلامت

مطالب مفید و جذاب

موزیک،علمی،پزشکی،تفریحی،شاد،سلامت

همه چیز درباره افسردگی،علائم؛علل و درمان آن

همه چیز درباره افسردگی،علائم؛علل و درمان آن

افسردگی یک نوع بیماری مانند سایر بیماری هاست که اگر درمان نشود میتواند عوارض بسیار خطرناکی در پی داشته باشد که گاه جبران پذیر نیست. اما همیشه ما میخواهیم علت بیماری ها را بدانیم و سپس به درمان و سایر مراحل آن برسیم ما در ابتدا علت افسردگی را برای شما بیان میکنیم:

افسردگی نه یک روزه به وجود می آید و نه یک روزه از بین میرود بلکه به مرور زمان با دوری از اجتماع و خلوت گزینی،ناراحتی های پس از سانحه های رانندگی و سایر وقایع تلخ زندگی، ویژگی های شخصیتی خود افراد، محیط افراد، نحوه رفتار والدین افراد و… بوجود می آید. اکثر اختلالات مربوط به روان به دلیل به هم خوردن تعادل شیمیایی معز هست. به طور طبیعی موادی همچون سیروتونین در مغر افراد ترشح میشود ولی وقتی این ماده کم ترشح میشود یا بازجذب میشود غلظت آن در مغز کاهش می یابد و فرد با هیچ واقعه شاد کننده ای شاد نمی شود، از هیچ چیزی لذت نمی برد از زندگی خود ناامید است و حتی در برخی مواقع قصد اتمام زندگی خود یعنی خودکشی را دارد. چنانچه شما نیز به هردلیلی متوجه میشوید که کم کم روحیه تان خراب میشود حتما کنترل کنید و روحیه خود را تقویت کنید تا بعدها منجر به بیماری افسردگی نشود.

********

علائم بیماری افسردگی را بشناسید:

– اولین و مهمترین علت افسردگی اختلال در خواب است یعنی چنانچه شب از خواب بیدار میشوید و دیگر نمیتوانید بخوابید، یا تکه تکه میخوابید یا خوابتان بسیار سطحی و سبک هست و همراه با آرامش نیست؛ در اینصورت متوجه علائمی از بیماری افسردگی در خود باشید.

– به هر چیزی به دید منفی نگاه میکنید یعنی نیمه خالی لیوان را میبینید و بیشتر این جمله را تکرار میکنید: نمیشود! من میدانم که نمیشود! مطمئنم که شدنی نیست!

– از خودتان خوششان نمی آید و احساس گناه میکنید، احساس میکنید ارزشی ندارید و بود یا نبود شما تاثیری ندارد.

– به هیچ چیزی تمایل ندارید، حالت خستگی دارید و انرژی لازم برای هیچ کاری را ندارید.

– بی قرار هستید. یعنی به یک جا می روید که روحیه تان درست شود ولی می بینید چیزی نشد دوباره جای خود را عوض می کنید بازهم نمیشود.

– از کارهایی که در گذشته از آنها لذت می بردید اکنون دیگر هیچ لذتی نمی برید.

– زندگی ارزش و مفهومی برای شما ندارد احساس پوچی می کنید.

– سریع ناراحت میشوید و عصبانیت به سراغتان می آید، اغلب کینه به دل میگیرید و حرف های بد را فراموش نمیکنید.

*چنانچه هر یک از علائم فوق در شما آشکار شد بدانید که احتمالا دچار بیماری افسردگی شده اید. اگر این بیماری را درمان کنید کاملا قابل درمان است ولی در صورتی که بماند و در وجود شما ریشه بدواند حتی میتواند زندگی شما را نیز از دستتان بگیرد.

********

درمان بیماری افسردگی:

همانطور که در این مقاله مشاهده میکنید ما قبل از افسردگی همواره واژه ی بیماری را به کار برده ایم، چراکه افسردگی یک نوع بیماریست که در آن تعادل شیمیایی مغز فرد دچار اختلالاتی میشود،همانطوری که شما سرماخوردگی را یک بیماری میدانید و برای درمان آن به پزشک مراجعه میکنید، درمان افسردگی نیز بدون کمک پزشک ممکن نیست، حتی برخی افراد به درمان خودسرانه و مصرف بیش از حد الکل و نیکوتین و.. روی می آورند که نه تنها بیماری آنها خوب نمیشود بلکه شدیدتر شده و بعدها با عوارض بدتر مواجه میشوند. پس درمان خودسرانه کاملا اشتباه هست. بله این درست است که شما خود، خودتان را درمان میکنید نه پزشک معالج. ولی با رعایت نکات اصولی این درمان امکان پذیر هست. تا خودتان نخواهید که این بیماری را در خود ریشه کن کنید هیچ کسی و هیچ چیزی نخواهد توانست به شما کمک کند. پس اولین قدم خواستن است یعنی خودتان از شرایطتان احساس نارضایتی کنید یا از شرایطتان خسته شده اید و به روانپزشک مراجعه می کنید. اکنون شما اولین گام را برداشته اید، نکته دوم داروهای ضد افسردگی هست که اغلب در اوایل مصرف مانند هر داروی دیگری دارای عوارض جانبی هستند و سپس به مرور زمان و با گذشت چند هفته عوارض داروها کم شده و به کلی از بین خواهند رفت. ممکن است یک دارو شما را خوب نکند در اینصورت باید دوباره به پزشک خود مراجعه کنید و مراتب را با او در میان بگذارید تا داروی شما را عوض کند. امروزه داروهای جدید ضد افسردگی همچون چهارحلقه ای ها و سه حلقه ای ها وارد بازار شده اند که عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای قبلی دارند و در بلند مدت تاثیر بسیار زیادی بر بیماری افسردگی و سایر بیماری های روانی میگذارند، با مصرف اصولی و مداوم این داروها میتوانید به کلی افسردگی را در خود ریشه کن کنید. گاه اختلالات دیگری نیز شاید در شما وجود داشته باشد که شبیه افسردگی باشد و تشخیص آن فقط از عهده پزشک متخصص و مجرب برمی آید، شما به تنهایی نمی تواند تشخیص دهید این بیماری مربوط به افسردگی هست یا چیز دیگری. طب سنتی و گیاه درمانی نیز در درمان افسردگی موثر هستند ولی در افسردگی های شدید نمیتوانند مانند طب نوین به طور کلی این بیماری را درمان کنند، همچنین چنانچه از داروهای روانپزشک استفاده میکنید دیگر همزمان از داروهای سنتی و گیاهی و دمنوش ها و.. استفاده نکنید چرا که با داروهایتان تداخل کرده و عوارض آنها را دوچندان خواهد کرد.

********

نکات مهم:

– اینکه در گذشته فکر میکردند انزوا و گوشه گیری همان افسردگی است، غلط میباشد چرا که ممکن است دلیل آن به اختلالات شخصیتی یا هراس و سایر اختلالات روانی برگردد. پس صرف گوشه گیر بودن افراد دلیل بر افسردگی نمیتواند باشد.

– ناراحتی چند روزه یا کوتاه مدت و برخی شرایط خاص دلیل بر افسردگی نیست، افسردگی از همین ناراحتی ها شروع میشود ولی صرف ناراحتی چندروزه نمیتواند دلیل بر افسردگی باشد، بلکه در کنار ناراحتی ها یک حادثه تلخ میتواند شما را به سمت بیماری افسردگی سوق دهد.

– طب سنتی میتواند هر بیماری روانی را درمان کند. این جمله کاملا اشتباه هست. اکنون روانپزشکان و دانشمندان داروهای جدیدی کشف کرده اند که اثرات آنها به مراتب بالاتر و بیشتر از گیاهان دارویی هست. چراکه مکانیسم اثر آنها و نحوه عملکرد آنها طی آزمایش های گوناگونی بررسی شده است، ولی مکانیسم اثر و نحوه عملکرد داروهای سنتی و گیاهی مشخص نیست.

– مشغولیت زیاد با وسایل الکترونیکی جدید همچون موبایل،تبلت و رایانه تاثیر بسیار بدی بر روان افراد میگذارد، سعی کنید استفاده ازاین وسایل را محدود به یکی دوساعت کنید.چراکه اینگونه وسایل شمارا از دنیای واقعی دور نگه میدارند و استفاده بلند مدت آنها میتواند منجر به افسردگی شود.

– گذشته خود را فراموش کنید. اغلب اشتباهی که افراد انجام میدهند این است که نمی توانند در زمان حال زندگی کنند و درگیر آینده یا گذشته هستند و این باعث تغییر خلق و خوی آنها میشود.

– دارو به تنهایی معجزه نمیکند. به مطلب مهم توجه داشته باشید که دارو زمانی موثر خواهد بود که در کنار آنها به طور مرتب ورزش کنید و یا به تفریح بروید هرچند از آنها لذت نبرید ولی باید اینکارها انجام دهید تا داروها اثر خود را به خوبی بگذارند. به مرور زمان مشاهده خواهید کرد که از تفریحات خود لذت می برید.

– زیاد بیکار ننشینید. بیکاری بیش از حد فکر شما را به هر سمت و سویی خواهد کشاند. سعی کنید اصلا بیکار ننشینید و حتی در خانه، خود را به کاری مشغول کنید و اجازه ندهید ذهنتان به چیزهای دیگر و تفکرات منفی متمرکز شود.

مثبت اندیش باشید. زندگی در دنیای کنونی بدون دید مثبت به قضایا و وقایع امکان پذیر نیست پس تفکرات مثبت را جایگزین منفی بافی بکنید.

– افراد را آنگونه که هستند بپذیرید نه آنگونه شما میخواهید باشند. در کنار دوستان و خانواده خود با دیدی مثبت از دورهم بودن لذت ببرید.

– از عواملی که باعث ناراحتی شما میشوند دوری کنید و سعی کنید مدتی در آرامش کامل زندگی کنید.

– به میزان کافی خواب و خوراک داشته باشید از میوه ها بیشتر استفاده کنید. غذاهای چرب زیاد نخورید.

– ممکن است افرادی باشند و شما را درک نکنند، پس شما خود، خودتان را درک کنید و به فکر خودتان باشید و بدانید برای خود زندگی میکنید نه دیگران.

– با هر کسی در مورد افکار و بیماری و حالات خود حرف نزنید، چراکه شما در شرایط حساسی هستید که هرکاری ممکن است انجام دهید، سعی کنید جز پدرومادر و نزدیکان خود و پزشک معالج به شخص دیگری اعتماد نکنید.

– ممکن است درمان بیماری شما تا ۶ ماه و حتی بیشتر بینجامد پس انتظار معجزه نداشته باشید و در درمان بیماری خود صبور باشید.

– سه هفته اول استفاده از داروها بیشتر مواظب خود باشید و والدین خود را در میان بگذارید چراکه ممکن است افکار خودکشی به سرتان بزند.

– این نکته را همواره به یاد داشته باشید که با درمان بیماری افسردگی و قطع شدن کامل آن حتی میتوانید بیشتر از گذشته از زندگی خود و تفریحات قبلی خود لذت ببرید، پس عجله نکنید و به نکات پزشک معالج خود به دقت گوش کنید و مطمئن باشید که افسردگی کاملا قابل درمان است.


عضویت در یورفان


این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به تویتر ارسال به گوگل پلاس ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو


  • تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ | نویسنده : یورفان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.